معرفی کتاب دستیار مهندسی آب و فاضلاب

نام کتاب :
دستیار مهندسی آب و فاضلاب

کارفرما :
شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور

مجری طرح :
سید حمیدرضا کشفی

گرد آوری و تدوین :
سید محسن ساداتیان آبکنار

ناشر :
انتشارات مکث نظر

ویراستار :
مهدی صالحی

توضیحات :
 این کتاب  شامل  پنج فصل   و یک بخش پیوست  می باشد . در بخش پیوست، مراجع اصلی مورد استفاده این کتاب و همچنین استانداردها، نشریات و ضوابط قابل استفاده در ارتباط با صنعت آب وفاضلاب که توسط نهادها و سازمان های مختلف تهیه گردیدهاند، معرفی شده است. در اینجا به طور مختصر به عنواین فصول کتاب میپردازیم :

فصل اول :
مشخصات کمّی و کیفی آبوفاضلاب ( در این فصل به مباحثی چون  مصارف خانگی آب ،  مصرف آب دام و طیور ، مصارف عمومی آب ، مصرف آتش نشانی ، مصرف سرانه آب ، متوسط سرانه آّب در کشورهای مختلف ، میزان نرخ رشد مصرف آب در جوامع روستایی  کشورهای در حال توسعه  ، دبی طراحی تاسیسات   فاضلاب ، سرانه تولید فاضلاب در روستاهای آمریکا ، میزان فاضلاب تولیدی غیرخانگی در جوامع کوچک روستایی ، ضریب تبدیل آب به فاضلاب ، ضریب رواناب سطوح مختلف ، محاسبه دبی سیلاب به روش منطقی و… ) .

فصل دوم: 
راهنمای طراحی تأسیسات آبوفاضلاب ( در این فصل، جداول، نمودارها و روابط ریاضی مربوط به مباحث طراحی خط لوله و شبکه آبوفاضلاب و تصفیهخانههای آبوفاضلاب به ترتیب در دو بخش گنجانده شدهاند. در بخش طراحی شبکه و خط لوله، علاوه بر مباحث مربوط به طراحی خطوط و شبکه آبوفاضلاب، مطالبی در ارتباط با مشخصات لوله و شیرآلات مورد استفاده در صنعت، ایستگاههای پمپاژ و طراحی خطوط انتقال لجن گنجانده شده است. در بخش طراحی تصفیهخانهها نیز، با توجه به گستردگی زیاد فرآیندها و روشهای تصفیه، در حد توان سعی شده است، مطالبی در مورد تصفیه آب، تصفیه فاضلاب، استفاده از پساب و تصفیه لجن ارائه گردد.)

فصل سوم :
راهنمای بهرهبرداری از تأسیسات آبوفاضلاب ( در بخش اول این فصل، مسائل مربوط به بهرهبرداری فرآیندهای مختلف و توصیههای کاربردی اساسی در این زمینه از استاندارهای مربوطه بهصورت خلاصه ارائه گردیده است. بخش دوم نیز، به آزمایشها و سنجشهای معمول در صنعت، به تفکیک برای مباحث آبوفاضلاب اختصاص داده شده است. در انتها نیز توصیههای ایمنی و بهداشتی در ارتباط با استفاده از کلر و بهرهبرداری از پساب ارائه گردیده است.)

فصل چهارم:
تجهیز منابع مالی و گسترش مشارکت (  در این فصل، روشهای کلی تأمین مالی پروژههای آبوفاضلاب و مشارکت در صنعت تشریح گردید است. همچنین، ظرفیت های قانونی کشور برای تجهیز مالی پروژهها و توسعه مشارکت بخش خصوصی به اختصار ارائه گردیدهاند.

فصل پنجم:
اطلاعات عمومی مرتبط با صنعت آبوفاضلاب( فصل پنجم شامل گستره وسیعی از اطلاعات علوم مختلف که در ارتباط مستقیم با صنعت آبوفاضلاب هستند، ارائه شده است. با توجه به گستردگی مطالب قابل ارائه در این فصل و با توجه به حجم مورد نظر برای ارائه مطالب اساسی، سعی شده است تا موضوعاتی در ارتباط با علوم هواشناسی، جمعیتشناسی، برق، مکانیک، سازه، شیمی، میکروبیولوژی و روندهای قانونی استفاده از خدمات مشاوره، به اختصار ارائه گردد.)
**کلیه مراجع و پیوستها در لوح فشرده ای به پیوست کتاب موجود می باشد، که این مراجع شامل لیست کلیه  استانداردها، دستورالعمل ها، ضوابط، نشریات و معیارهای فنی تعریف شده در صنعت آب و فاضلاب می باشد.

مهدی جرسه

مهدی جرسه-کارشناس طراحی و بررسی های فنی خطو ط انتقال و شبکه توزیع پروژه های آبرسانی .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − شش =